Lambda sonda

Úloha Lambda sondy

Lambda sonda je umístěna ve výfukovém systému před katalyzátorem. Sonda informuje počítač (ECU) o obsahu kyslíku ve výfukových plynech. Na základě toho počítač určí množství vstřikovaného paliva do válců tak, aby poměr vzduchu a paliva byl dokonalý. Ovládání Lambda sondou zaručuje úsporu paliva a snižuje emise. Nové standardy emisí vyžadují druhou lambda sondu umístěnou za katalyzátorem pro kontrolu její účinnosti. Po určitém počtu kilometrů je sonda znečištěná. Po asi 100-150 tis. km by měla být Lambda sonda vyměněna, protože začíná měřit nesprávné hodnoty. U některých vozidel jsou 2 nebo 4 kusy, takže je výměna celkem drahá.
Lambda sonda
Před výměnou lambda sondy se doporučujeme její vyčištění dekarbonizací. Pro prodloužení životnosti sondy doporučujeme dekarbonizovat motor a tím i sondu přibližně každých 15 000 kilometrů. Kromě toho, dekarbonizace není jen o Lambda sondě, protože při jednom postupu vyčistíme i další komponenty, jako jsou ventily, turbo a jeho variabilní lopatky, katalyzátor nebo DPF filtr.

Levnější variantou výměny Lambda sondy je dekarbonizace – bez demontáže, za 60 minut a podstatně levněji.