DPF/FAP filtr

Hlavní prioritou v provozu moderních motorů je řešení emisí výfukových plynů. Pro benzínové motory je problém vyřešen již dávno. Katalyzátory, které používají jsou účinné a levné, ale vznětové motory jsou o něco složitější. Proto výrobci vznětových motorů vyvinuli tzv. filtr pevných částic – DPF (diesel particulate filter) nebo FAP (filtre à particules). Ve většině vozů s dieselovým motorem je instalován filtr pevných částic, známý jako filtr DPF nebo FAP, jehož funkcí je vylučovat motorové saze z výfukových plynů při jejich průchodu.

Filtr DPF / FAP je zodpovědný za snižování emisí částic z uhlovodíků a uhlíku, které by neměly být uvolňovány do atmosféry. S najetými kilometry se filtr ucpává uhlíkovými sazemi. Ve filtru je vrstva drahých kovů, která umožňuje přesnější čištění výfukových plynů a umožňuje také regeneraci. Regenerace je proces, při kterém dochází k odstraňování sazí, které se shromažďují ve filtru DPF.

DPF / FAP

Proč se filtr DPF ucpává?

Proces regenerace se probíhá zvýšením teploty a následným spalováním usazených částic. Celý proces obvykle řídí palubní počítač automobilu. Existují tři typy regenerace – aktivní, pasivní a nucená regenerace. Problém vzniká při nízkých otáčkách motoru. Bez zátěže má filtr DPF mnohem nižší teplotu, než která je potřebná pro pasivní spalování sazí. Hromadí se uvnitř filtru, což vede k nesprávné činnosti a také znečištění životního prostředí.
K čištění nahromaděných nespálených sazí ve filtru – aktivní, pasivní a nucené regenerace se používají tři způsoby.

Při aktivním regeneračním procesu se zahřívá filtr od cca 350°C do 500°C, a takto usazené saze pomalu oxidují na CO2, zatímco v pasivním regeneračním procesu je potřeba cca 3000 ot/min motoru. Výfukové plyny se tak zahřívají na teplotu přibližně 600°C až 650°C, v důsledku čehož se částice usazené ve filtru spalují úplně a unikají výfukovým ústrojím. Nucená regenerace je prováděna počítačem, včetně rekultivace a vstřikování více paliva pro zvyšování teploty uvnitř DPF a vyhoření uhlíkových nánosů.

Problém nastává, pokud auto jezdí pouze v městském provozu, nebo na kratší vzdálenosti. Motor nedosáhne požadované teploty a regenerace nemůže proběhnout. Filtr se potom ucpává a po určité době se musí vyměnit za nemalé peníze.

Nabízíme čištění DPF / FAP filtru během 60 minut, čímž ušetříte peníze za nový filtr a jeho montáž.