Dekarbonizace motoru

Proč je důležité dekarbonizovat motor vozidla?

Motor a jeho součásti, které jsou znečištěné karbonovými usazeninami, je nejčastější příčinou sníženého výkonu, nadměrných emisí a zvýšené spotřeby paliva.

Jaké jsou nejčastější příčiny hromadění uhlíkových usazenin v motoru?

V motoru a na jeho součástech se akumulují uhlíkové usazeniny z důvodu chybného senzoru, jízdě v nízkých otáčkách, špatné kvality paliva, nebo také v chybě systému recirkulace výfukových plynů, jehož důsledkem je vstřikování více paliva apod.
Potom se karbon usazuje na ventilech, na pístech a pístních kroužcích, filtru pevných částic, katalyzátoru, lambda sondách, výfukovém systému a také turbodmychadlu.

Co je to dekarbonizace?

Dekarbonizace, nebo vodíkové čištění motorů je proces odstraňování uhlíkových usazenin ze součástí a systémů motoru. Když do spalovacího procesu ve válcích přidáme kyslíko-vodíkový plyn, vyrobíme směs vzduchu a paliva velmi bohatou a čistou. Proces čištění je známý jako „pyrolýzní spalování“ ve válcích, ve kterých se spalují uhlíkové usazeniny a dále i po celé cestě až do výfuku – filtr pevných částic, pístní kroužky, čela pístu, turbodmychadlo, katalyzátor a celý výfukový systém. Tímto způsobem uhlík sublimuje a odchází s výfukovými plyny.

Procedura obvykle trvá 60 minut. Po dobu 50 minut je nutné držet motor v otáčkách cca 2200-2500 ot/min, aby bylo možné vyvinout větší teploty ve válcích při kterých dekarbonizace začíná. Teplota motoru / chladící kapaliny přitom nepřekročí 90°C. Během procesu čištění uhlíku můžete vidět jak jde z výfuku černý a bílý kouř – to je znamení, že se motor čistí. Když auto přestanou úplně kouřit i při velmi vysokých otáčkách, je proces dekarbonizace hotový.